عصر انتظار
بیست تولز-

سرویس وبلاگ دهی صبا بلاگقالب و ابزار مهر اسکین

ساعت فلش

كد ساعت







نويسندگان



آثار تاريخي يك منتظر



دوستان منتظر تنها



دوستان منتظر



وضعیت من در یاهو



آمار وب



طراح قالب:



موزیک و سایر امکانات





اعتراف امریکا به محبوبیت روحانیون حامی ولایت فقیه در بحرین

گروه بیداری اسلامی: در یکی از جدیدترین اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس، سفارت امریکا به میزان تاثیر ایران بر مردم بحرین و رابطه فرهنگی تاریخی ایران و بحرین اشاره کرده و از شخصیت‎های تاثیرگذار در بحرین که مروج دکترین ولایت فقیه هستند ازجمله شیخ عیسی قاسم به عنوان شخصیت‎هایی تاثیرگذار در بحرین یاد شده است.

به گزارش رجانیوز این سند که در باریخ 2008/8/5 توسط سفارت امریکا در بحرین تنظیم شده است، نشان می دهد هیچ سند و مدرکی پیرامون ادعاهای آل خلیفه مبنی بر دخالت ایران در امور این کشور وجود ندارد.

در بخش‎هایی از این سند با اشاره به ترکیب شیعه و سنی در بحرین آمده است: "اکثریت شیعیان بحرین مدتهاست به این نتیجه رسیده اند که حاکمان سنی شان برای محافظت از خود در برابر همسایگان شرور به ویژه ایران!، به کمک کشورهای خارجی – اول از همه انگلیس و سپس آمریکا – نیاز دارند. هرچند حاکمان بحرین، روابط نزدیک با حامیان آمریکایی خود را حفظ کرده اند اما در عین حال سعی میکنند تا از تحریک ایران نیز خودداری کرده و کانالهای ارتباطی با رهبران ایرانی را باز نگه دارند.

این سند ادامه می‎دهد: "هم در رژیم گذشته و هم پس از انقلاب اسلامی، مقامات ایرانی، ادعای مالکیت بر بحرین را مطرح کرده اند که آخرین نمونه آن ادعای سردبیر روزنامه نیمه رسمی کیهان در این خصوص بوه است." این سند سپس به روابط شیعیان بحرین با ایران اشاره کرده و مینویسد: "شصت تا هفتاد درصد جمعیت 500 هزار نفری بحرین را شیعیان تشکیل میدهند. به جز تعداد معدودی از خانواده های تاجر، شیعیان بحرین فقیرتر از سنی های این کشور هستند. اکثر شیعیان بحرین عرب هستند و حدود 10 تا 15 درصد آنها دارای نژاد فارسی بوده و به زبان فارسی تکلم میکنند. طبق برآوردها، 30 درصد شیعیان بحرین پیرو روحانیونی هستند که آنها نیز مطیع روحانیون ارشد ایرانی هستند. اکثریت پیرو آیت ا... سیستانی در عراق بوده و تعداد معدودی نیز مرید آیت ا... فضل ا... در لبنان هستند.

این سند با معرفی محبوب‎ترین روحانی شعیه در بحرین می‎افزاید: محبوبترین روحانی شیعه در بحرین، «شیخ عیسی قاسم» است که گهگاه از دکترین ولایت فقیه در ایران حمایت کرده و در نتیجه زیر تیغ انتقادات قرار گرفته است. در زمینه سیاست نیز حاکمان بحرین عمیقاً به ایران بدگمان هستند و از تلاشهای آمریکا برای فشار بر ایران جهت تغییر رفتار این کشور حمایت میکنند. در عین حال خانواده آل - خلیفه سعی میکند تا کانالهای ارتباطی با ایران را باز نگه دارد که شاهد این قضیه سفر پنج ساعته احمدی نژاد به بحرین در نوامبر 2007 است."

در ادامه این سند آمده است: "به علاوه دولت بحرین به مذاکرات خود با تهران برسر قرارداد احتمالی خرید گاز از ایران ادامه میدهد. در نقطه مقابل، رهبران بحرین گاهی اوقات در گفتگو با مقامات آمریکایی، نگرانی خود درباره موشکهای ایرانی و هدفگیری آنها به سمت اهدافی چون تأسیسات دریایی آمریکا در منامه و کاخ پادشاه را اعلام کرده اند، با این حال همانطور که گفته شد دولت بحرین مراقب اعلام مواضع علنی خود درباره ایران است."

این سند همچنین در بخشی با عنوان «خرابکاری ادعایی ایران» آورده است: "مقامات دولتی بحرین گهگاه در دیدارهای خصوصی به مقامات آمریکایی گفته اند که برخی مخالفان شیعی مورد حمایت ایران قرار دارند. هر زمان که این ادعا مطرح شده ما از دولت بحرین خواسته ایم تا شواهد خود را عرضه کند اما تا امروز هیچ مدرک متقاعدکننده ای درباره وجود سلاح های ایرانی یا حمایت مالی ایران بدست نیامده است. با این وجود اگر ایران در مبارزات مسلحانه درگیر شود، شیعیان بحرین همراهی خواهند کرد و احتمالاً تظاهرات خیابانی یک مشکل امنیتی داخلی برای دولت بحرین ایجاد خواهد کرد."

سفارت آمریکا در پایان تحلیل خود نتیجه گیری می کند: "بحرین احتمالاً به روابط محتاطانه خود با تهران از جمله سفرهای دیپلماتیک دوجانبه، روابط تجاری و حضور محدود بانکهای ایرانی در این کشور ادامه خواهد داد. در عین حال بحرین، حمایت پشت پرده خود از تلاش آمریکا برای فشار بر ایران جهت تغییر رفتار این کشور را دنبال خواهد کرد."



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[+] نوشته شده توسط حبیب در 12:30 | |



منبع کدهای زیباسازی

بیست تولز-

سرویس وبلاگ دهی صبا بلاگقالب و ابزار مهر اسکین

کد قطرات شبنم-Http//wWw.20ToolS.cOm/

مرجع وبلاگ نویسان جوان